about us training and education technology and equipment heritage and history

 

 

Motorsport Rescue Camp 2024

 

On February 16-18, 2024, the 1st Motorsport Rescue Camp took place, which is a comprehensive training for rescuers
in motorsport. It set himself the goal of deepening
the cooperation of technical and medical rescuers
with regard to the specifics of interventions in various motorsport disciplines. This is a joint project of Autodromo Most, the rescue system Autoklub Sport Rescue
and the health service provider DavepoMedevac.
Ve dnech 16.-18.2.2024 se konal 1. ročník Motorsport Rescue Campu, který je komplexním školením záchranářů
v motorsportu. Za cíl si dal prohloubení spolupráce technických a zdravotnických záchranářů s ohledem
na specifika zásahů v jednotlivých disciplínách motorsportu. Jedná se o společný projekt Autodromu Most, záchranného systému Autoklub Sport Rescue a poskytovatele zdravotních služeb DavepoMedevac.

The invitation to participate was accepted as observers not only by representatives of the Autoklub of the Czech Republic as the national sports authority, but also
by representatives of the FIA and some other rescue teams
or health service providers. During the training,
some of them expressed an interest in becoming active participants in the next year's Motorsport Rescue Camp.
Pozvání k účasti přijali jako pozorovatelé nejen zástupci Autoklubu ČR jako národní sportovní autority, ale též zástupci FIA a některých dalších záchranných týmů
či poskytovatelů zdravotních služeb. Někteří z nich
v průběhu školení projevili zájem stát se aktivními účastníky příštího ročníku Motorsport Rescue Campu.

As part of the opening ceremony, the Golden Buckle (honorary award of the Autoklub of the Czech Republic, which is given to individuals and legal entities for their contribution to the development of Czech motorsport) was presented to an important organizer of sports events, especially the 16 years of Rally Teplice, to the long-time rescuer and dispatcher of the team, Jiří Dvořák,
who is the doyen of the ASR rescue system.
V rámci slavnostního zahájení byla předána Zlatá spona (čestné ocenění Autoklubu ČR, které se propůjčuje fyzickým a právnickým osobám za jejich přínos pro rozvoj českého automobilového sportu) významnému organizátoru sportovních podniků, zejména 16 ročníků Rallye Teplice, dlouholetému záchranáři a dispečeru týmu, Jiřímu Dvořákovi, který je doyenem záchranného systému ASR.

On that occasion, the Executive Director of the Autoklub
of the Czech Republic Richard Gironi pointed out how valuable it is that people like Jiří Dvořák, who have a wealth of experience, are still with us and willingly pass on their experience to younger generations. At the end of his speech, he highlighted the meaning and significant contribution
of this comprehensive Rescue Camp and emphasized
to the participants the necessity of regular training
by saying: "You can have the best equipment, but if you're not handy and you don't have the experience that's most valuable, it won't help you in the intervention anyway."

His words were followed up by MUDr. Milan Procházka, chairman of the medical commission of the Autoklub
of the Czech Republic, who mentioned the shift in the level of cooperation of emergency services in motorsport: "Today we have taken a big step forward because we are starting
to work the way cooperation works at the world's highest level of motoring companies. The training is already comparable to foreign teams, and the proof of this was
the participation in the Central European Rally, an event
of the World Rally Championship".
Výkonný ředitel Autoklubu ČR Richard Gironi
při té příležitosti poukázal na skutečnost, jak je cenné,
že takoví lidé jako Jiří Dvořák mající bohaté zkušenosti,
jsou s námi dále a své zkušenosti ochotně předávají mladším generacím. V závěru svého vystoupení vyzdvihnul smysl
a významný přínos tohoto komplexního Rescue Campu
a účastníkům zdůraznil nutnost pravidelných školení slovy: „Můžete mít sebelepší vybavení, ale když nebudete šikovní a nebudete mít ty zkušenosti, které jsou u toho nejcennější, tak u zásahu vám to stejně nepomůže.“

Na jeho slova navázal MUDr. Milan Procházka, předseda lékařské komise Autoklubu ČR, který zmínil posun úrovně součinnosti záchranných složek v motorsportu: „Dnes jsme se posunuli o velký kus dál, protože začínáme fungovat tak, jak funguje spolupráce na nejvyšší světové úrovni motoristických podniků. Trénink je již srovnatelný
se zahraničními týmy a důkazem toto byla i účast na Central European Rally, podniku mistrovství světa v rally“.

Friday's block of theoretical training included topics ranging from the construction of racing vehicles and their safety features, through the organization of a sports event
and mutual communication within it, the use of different types of fire extinguishers and rescue techniques during
an intervention, including the specifics of an intervention
in vehicles with a hybrid drive, to crew extrication techniques and dealing with such a traumatic situation.

The concentration of technology during theoretical training was also used to carry out an inventory of vehicle equipment and periodic revisions of fire extinguishers or rescue tools.

The Saturday and Sunday program was focused on practical practice of the knowledge acquired on Friday,
and in addition, in various situations. The intervening crews of technical and medical rescuers were divided into five groups, in which the crews rotated through individual stations throughout the day. Racing equipment representing various motorsport disciplines was available on loan: autocross, circuit racing and rally.
Páteční blok teoretických školení zahrnoval témata
od konstrukce závodních vozidel a jejich bezpečnostních prvků, přes organizaci sportovního podniku a vzájemné komunikaci v jeho rámci, použití různých typů hasicích přístrojů a vyprošťovací techniky během zásahu včetně specifik zásahu u vozidel s hybridním pohonem
až po techniky extrikace posádky a řešení takové traumatické situace.

Soustředění techniky během teoretických školení bylo využito také k provedení inventury vybavení vozidel
a periodických revizi hasících prostředků či vyprošťovacích nástrojů.

Sobotní a nedělní program byl zaměřen na praktické procvičování v pátek získaných vědomostí a to navíc
v různých situacích. Zasahující posádky technických
a zdravotnických záchranářů byly rozděleny do pěti skupin, ve kterých posádky celý den rotovali po jednotlivých stanovištích. K dispozici byla zapůjčena závodní technika reprezentující různé disciplíny motorsportu: autokros, závody na okruzích a rally.

A slightly more demanding program awaited the rescue drivers who, apart from the program, with their crews also had to continuously complete the driving of their vehicle
on the individual tracks of the Most Autodrome polygon.
O něco náročnější program čekal řidiče-záchranáře,
kteří mimo programu se svými posádkami museli průběžně absolvovat také řízení svého vozidla na jednotlivých drahách polygonu Autodromu Most.

The Saturday training block, after a joint dinner, ended
a night training intervention at an overturned vehicle, which thoroughly tested the intervention crews in difficult conditions. Sunday's training intervention program was more demanding for the crews due to the necessity of using rescue mechanical and hydraulic devices when extricating the crew of the crashed vehicle.
Sobotní výcvikový blok po společné večeři ukončil noční cvičný zásah u převráceného vozidla, který důkladně prověřil zasahující posádky ve ztížených podmínkách. Nedělní program cvičných zásahů byl pro posádky náročnější o nutnost použití vyprošťovacích mechanických
i hydraulických zařízení při extrikaci posádky havarovaného vozidla.

During the closing ceremony of the Motorsport Rescue Camp, the organizers thanked the participants
for the successful course of the training. Each participant also received a certificate from the hands of Zbyšek Zuber (head of the ASR rescue system), David Veselý (manager
of DavepoMedevac) and Jindřich Hrneček (sports director
of Autodromo Most) for successful completion
of the 18-hour training.
Během slavnostního ukončení Motorsport Rescue Campu pořadatelé poděkovali účastníkům za zdárný průběh školení. Každý účastník také obdržel z rukou Zbyška Zubera (vedoucí záchranného systému ASR), Davida Veselého (jednatel DavepoMedevac) a Jindřicha Hrnečka (sportovní ředitel Autodromu Most) certifikát o úspěšném absolvování školení v rozsahu 18 hodin.

The latter functionary also concluded the training
for all the organizers by saying: "I want to thank all three entities without whom this training would not have been possible - the ASR rescue system, the DavepoMedevac health service provider and, of course, Autodrom Most a.s. At the same time, I have to thank other partners who willingly and selflessly lent us their racing equipment needed for practical exercises: Škoda Motorsport
for the Škoda Fabia RS Rally2, the Chabr Motorsport team for the loan of a single-seater racing car, the individual teams of both the Svoboda families and the Švorc family
for the autocross cars specials, and I must also not forget
to thank for the vehicles intended to be cut open with recovery tools. It's great how much support we've received from this side as well, and once again: Thank you!"
Posledně jmenovaný také za všechny pořadatele uzavřel školení slovy: „Chci poděkovat všem třem subjektům,
bez kterých by toto školení nebylo možné uspořádat – záchrannému systému ASR, poskytovateli zdravotních služeb DavepoMedevac a samozřejmě také společnosti Autodrom Most a.s. Zároveň musím poděkovat dalším partnerům, kteří nám ochotně a nezištně zapůjčili svojí závodní techniku potřebnou k praktickým cvičením: Škoda Motorsport za Škodu Fabii RS Rally2, týmu Chabr Motorsport za zapůjčení monopostu, jednotlivým týmům obou rodin Svobodových a rodiny Švorcových
za autokrosové speciály a také nesmím zapomenout poděkovat za vozidla určená k rozstříhání vyprošťovacími nástroji. Je skvělé, jaké podpory se nám i z této strany dostalo a ještě jednou: Děkujeme!“

published 1/3/2024 © Media team ASR 2024