current reports about us training and education technology and equipment

 

Ancestral heritage that obligates us... Dědictví předků, které nás zavazuje...

 

1977

In May 1977, at the instigation of journalist Karel Hrubec, racer Cyril Svoboda took his racing Lancia Beta to the start of a sports event for the first time as a rescuer. The May rescue premiere was completed by a Lancia with a crew
of Svoboda-MUDr. Vomacka. From that moment on, Cyril Svoboda combined his zero rescue season with his previous racing, but at the end of the season, he definitively transformed his AMK Narex racing team into a rescue team. The Lancia Beta became a specialized rescue vehicle
from the 1978 season. Although she was the first, she still remained lonely. In the picture, on the left, journalist Karel Hrubec interviews F1 pilot Niki Lauda, on the right Lancia Beta with a crew of Svoboda-MUDr. Vomacka.
Závodník Cyril Svoboda se na popud novináře Karla Hrubce v květnu 1977 postavil se svojí závodní Lancií Beta poprvé na start sportovního podniku jako záchranář. Květnovou záchranářskou premiéru absolvovala Lancia s posádkou Svoboda-MUDr. Vomáčka. Od té chvíle Cyril Svoboda tuto svou nultou záchranářskou sezonu kombinoval se svým dosavadním závoděním, na konci sezony však definitivně přeměnil svůj závodní tým AMK Narex na tým záchranný. Lancia Beta se od sezony 1978 stala specializovaným záchranným vozidlem. Byla sice první, ale zatím zůstávala osamocená. Na obrázku vlevo novinář Karel Hrubec zpovídá pilota F1 Nikiho Laudu, vpravo Lancia Beta s posádkou Svoboda-MUDr. Vomáčka.

 

1979

For successfully saving the life of the Polish racer Wojcziechowski, who crashed during the races at the circuit in Toruń, the rescue team received a Polonez car as a loan for two seasons. The vehicle in factory racing configuration was provided by the Polish car manufacturer FSO.
The rescue team subsequently modified it for their needs. With this deed, the team finally grew to two vehicles,
as getting any vehicles into the planned final number
of ten cars was an insurmountable problem for the team
at the time.
Za úspěšnou záchranu života polského závodníka Wojcziechowskeho, který havaroval při závodech na okruhu v Toruni, získal záchranný tým jako zápůjčku na dvě sezony vůz Polonez. Vozidlo v tovární závodní úpravě poskytnul polský výrobce automobilů FSO. Záchranný tým si jej následně upravil pro své potřeby. Tímto skutkem se tým konečně rozrostl alespoň na dvě vozidla, protože získat jakákoliv vozidla do plánovaného výsledného počtu deseti kusů aut bylo tehdy pro tým nepřekonatelným problémem.

 

1980

The rescue team is complete: Two T613 vehicles, normally used as government limousines, were borrowed
from the Czechoslovak manufacturer Tatra Kopřivnice
for the rescue team, and with a joint effort they modified them into special rescue vehicles. The manufacturer gave them the designation T623 and assumed that this type
of vehicle would also be used by fire brigades as a rapid technical assistance vehicle. Four vehicles already covered the current needs of the rescue team and 18 trained rescuers took turns in them.
Záchranný tým je kompletní: Od československého výrobce Tatra Kopřívnice se podařilo zapůjčit pro záchranný tým dvě vozidla T613, používané běžně jako vládní limuzíny,
a společným úsilím je upravili na speciální záchranné vozy. Výrobce jim dal označení T623 a předpokládal uplatnění tohoto typu vozidla také u hasičských sborů jako vozidla rychlé technické pomoci. Čtyři vozidla už pokrývala aktuální potřeby záchranného týmu a střídalo se v nich již 18 vycvičených záchranářů.

 

1984

The rescue team is still growing. Since the 1983 season,
it has been uniformly equipped with T623 vehicles, which
it continues to continuously modify from gradually acquired used vehicles retired from government services. The team
is also converting one T613 car into a fast ambulance, which was designed by Czechoslovak designer Václav Král based on the needs of the rescue team. The car received
the designation T624 (in the picture it is the first
on the right)
Záchranný tým se stále rozrůstá. Od sezony 1983 je jednotně vybaven vozidly T623, která si nadále průběžně upravuje
z postupně získávaných ojetých vozidel vyřazovaných
z vládních služeb. Jeden vůz T613 tým přestavuje také
na rychlé sanitní vozidlo, které na základě potřeb záchranného týmu navrhnul československý designér
Václav Král. Vůz dostal označení T624 (na obrázku stojí první vpravo)

 

1987

Since 1985, the rescue team has been presenting itself under the name Narex Rescue System and has been an exemplary representative of Czechoslovakia abroad. In 1987,
when he entered his tenth racing season, Cyril Svoboda managed to publish a promotional brochure written by Karel Hrubec, which mapped the history of the rescue team
to date. According to the illustration on the title page,
she was called "a small flame".
Záchranný tým se od roku 1985 prezentuje pod názvem Záchranný systém Narex a vzorně reprezentuje Československo v zahraničí. V roce 1987, kdy vstoupil
do své desáté závodní sezony, se podařilo Cyrilu Svobodovi vydat propagační brožuru sepsanou Karlem Hrubcem,
která mapovala dosavadní historii záchranného týmu.
Podle ilustrace na titulní stránce se jí říkalo „plamínek“.

In its tenth racing season, the rescue team also reached
the imaginary peak of its efforts: It assisted for the first time at Formula 1 races. It then performed this activity every year until 1995, because from the 1996 season the FIA established its own rescue team assisting uniformly
in all races of the F1 series.
Záchranný tým se ve své desáté závodní sezoně dostal také na pomyslný vrchol svého snažení: Poprvé asistuje
při závodech Formule 1. Tuto činnost pak každoročně vykonával do roku 1995, protože od sezony 1996 FIA ustanovila vlastní záchranný tým asistující jednotně ve všech závodech seriálu F1.

 

1991

The rescue team becomes part of the Czechoslovak manufacturer of rescue equipment
Narimex and, for this reason, changes its name
to the Narimex Rescue System. It still provides all motoring disciplines from motorcycle racing to autocross, rally,
to truck racing on circuits. He always experiences peak performance during the Formula l race at the Hungaroring.
Záchranný tým se stává součástí československého výrobce vyprošťovací techniky Narimex a mění z tohoto důvodu svůj název na Záchranný systém Narimex. Stále zajišťuje všechny motoristické disciplíny od závodů motocyklů
přes autokros, rallye až po závody nákladních automobilů
na okruzích. Vrcholné nasazení vždy zažívá během závodu Formule l na Hungaroringu.

 

1994

The rescue team changes its name to ABA Sport, later modified to ABA Sport Rescue. At that time, the domestic national sports authority, which is the Autoclub of the Czech Republic (hereinafter referred to as ACR), began to build
an extensive network of assistance services for motorists called ABA (Autoklub Bohemia Assistance) with a planned eight dozen locations throughout the country. The existing rescue system fit well into this concept and was therefore purposefully transferred to ABA from Narimex by its current leader and founder, Cyril Svoboda.
Záchranný tým mění své jméno na ABA Sport, později upravené na ABA Sport Rescue. Tuzemská národní sportovní autorita, kterou je Autoklub České republiky
(dále jen AČR) tehdy začala budovat rozsáhlou síť asistenčních služeb pro motoristy nazvanou ABA (Autoklub Bohemia Assistance) s plánovanými osmi desítkami stanovišť po celé republice. Stávající záchranný systém
do této koncepce dobře zapadal a proto byl do ABA cíleně převeden z Narimexu jeho dosavadním vedoucím
a zakladatelem Cyrilem Svobodou.

 

2004

The T623 vehicles gradually reach their end of service,
and their dwindling number is continuously replenished
with Ford Escort combi ABA assistance vehicles,
until in 2004 all team vehicles are replaced by ten new Škoda Octavia combi cars. With the arrival of the new type of car, the current red and white color of the rescue vehicles changes to a combination of white and yellow colors
with blue accessories, which is more in harmony
with the company's yellow and blue ABA color.
Vozidla T623 postupně dosluhují a jejich ubývající počet
je průběžně doplňován vozidly Ford Escort combi ABA assistance, až jsou roku 2004 všechna týmová vozidla nahrazena deseti novými vozy Škoda Octavia combi. Dosavadní červenobílá barevnost záchranných vozidel
se s příchodem nového typu vozu zároveň mění
do kombinace barev bílo žluté s modrými doplňky,
která více ladí s firemní žluto modrou barvou ABA.

 

2006

The rescue team enters the 2006 racing season with the new name Autoklub Sport Rescue, which reflected another change of team operator. At the end of 2005, there was
a significant change in the ownership structure of the ABA, when the ACR lost its majority and therefore the rescue team from the ABA was allocated directly under the ACR
so that it could continue to be managed directly
by the national sports authority.
Do závodní sezony 2006 vstupuje záchranný tým s novým názvem Autoklub Sport Rescue. který odrážel opětovnou změnu provozovatele týmu. Na konci roku 2005 došlo
k výrazné změně ve vlastnické struktuře ABA, kdy v ní AČR ztratil majoritu a proto byl záchranný tým z ABA vyčleněn přímo pod AČR, aby mohl být nadále řízen přímo národní sportovní autoritou.

 

2009

The rescue team begins to gradually change its vehicle fleet. The successor to the Škoda Octavia combi is ten new Nissan X-trail vehicles, still in the established white and yellow color scheme. Záchranný tým začíná postupně obměňovat svůj vozový park. Nástupcem vozidel Škoda Octavia combi se stává deset nových vozidel Nissan X-trail, nadále v zavedeném bílo žlutém barevném provedení.

 

2023

In connection with the holding of the Central European Rally, the first event of the World Rally Championship category in the Czech Republic, it was decided to modernize the color design of the rescue team's vehicles. The rescue team also used the provision of this prestigious event
to change and supplement its equipment and armament.
The vehicles were returned to the traditional red and white color combination, complemented by contemporary yellow warning stripes and white reflective elements.
As part of its presentation, ASR uses its alternative term, Czech Motorsport Rescue, which is much more comprehensible, especially for a foreign audience.
At the same time, in this context, the current team logo, which was introduced in the mid-nineties, was modified accordingly.
V souvislosti s konáním Central European Rally, prvního podniku kategorie mistrovství světa v rally na území České republiky, bylo rozhodnuto zmodernizovat barevné provedení vozidel záchranného týmu. Zajišťování této prestižní akce využil záchranný tým také k obměně
a doplnění své výstroje a výzbroje. Vozidla byla navrácena do tradiční červeno bílé barevné kombinace, doplněné soudobými výstražnými žlutými pruhy a bílými reflexními prvky. V rámci své prezentace ASR používá svůj alternativní, zejména pro zahraniční publikum mnohem srozumitelnější pojem Czech Motorsport Rescue. Zároveň
se v této souvislosti příslušně upravilo dosavadní logo týmu, které bylo zavedeno v polovině devadesátých let.

Další zajímavosti z historie záchranného týmu lze najít na www.narexaci.cz

© Media team ASR 2024