current reports about us technology and equipment heritage and history

 

Training
and education
Výcvik
a vzdělávání

 

Members of the rescue team must be properly trained
in order to carry out their work in a professional manner. The specifics of motorsport represent a professional superstructure of the rescue activity towards units
of volunteer or professional firefighters and other rescuers: The basic difference compared to vehicles in normal road traffic is the specific construction of racing cars with many differences in the individual disciplines of motorsport, although their common element is the protective frames
of racing vehicles.

Although they protect the crew in the event of a vehicle accident, at the same time they limit the space for their rescue and sometimes form a barrier that is difficult
to overcome during the extrication of the crew. The rescue team in motorsport must be able to deal
with all of this and under all circumstances and create a safe space for their work and that of other rescue services.

ASR crews (typically two people) are usually the first
to arrive at an accident, followed by the medical service provider crew (typically three people). Spectators are often already at the scene of the accident and trying to provide assistance to the crew of the crashed vehicle. These spectators sometimes complicate the intervention of the five rescuers present, especially when they do not respect their instructions. Below you can see what it looks like
at the actual accident scene…
Členové záchranného týmu musí být řádně vyškoleni,
aby mohli svoji činnost provádět profesionálním způsobem. Specifika motorsportu představují odbornou nadstavbu záchranářské činnosti vůči jednotkám dobrovolných
nebo profesionálních hasičů a ostatních záchranářů: Základním rozdílem oproti vozidlům v běžném silničním provozu je specifická konstrukce závodních vozů s mnoha odlišnostmi v jednotlivých disciplínách motorsportu, přestože jejich společným prvkem jsou ochranné rámy závodních vozidel.

Chrání sice posádku v případě nehody vozidla, zároveň
však omezují prostor pro jejich záchranu a někdy tvoří
při extrikaci posádky obtížně překonatelnou bariéru. Záchranný tým v motorsportu si s tím vším a za všech okolností musí umět poradit a vytvořit bezpečný prostor
pro práci svou i ostatních záchranných složek.

Posádky ASR (typicky dvoučlenné) zpravidla přijíždí
k nehodě jako první a následuje je posádka poskytovatele zdravotních služeb (typicky tříčlenná). Mnohdy jsou již
na místě nehody diváci, kteří se snaží posádce havarovaného vozidla poskytnout pomoc, někdy však pětici přítomných záchranářů spíše komplikují zásah, zejména nerespektováním jejich pokynů. Níže vidíte, jako to vypadá na místě skutečné nehody…

Basic, several-day training of team members takes place before the start of each season and according to the specifics of individual disciplines. According to the needs
of a specific sporting event, the necessary partial training
is also carried out within the season. They always contain blocks of theory and practical exercises of the given focus.

The most significant initiative in recent years was
the introduction of a new concept of comprehensive training of rescuers, which combined separate training of technical rescuers (ASR) and medical service providers and thus created conditions for comprehensive training of so-called extrication teams according to FIA recommendations. This combined training was named Motorsport Rescue Camp, and you can find a more detailed report under its name
in the current reports archive.
Základní, několikadenní školení členů týmu probíhá před začátkem každé sezony a dle specifik jednotlivých disciplín či potřeb konkrétních podniků se provádí potřebná dílčí školení i v rámci sezony. Vždy obsahují bloky teorie
a praktických cvičení daného zaměření.

Nejvýznamnějším počinem v minulých letech bylo zavedení nové koncepce komplexního školení záchranářů, která spojila samostatná školení technických záchranářů (ASR)
a poskytovatelů zdravotnických služeb a vytvořila tak podmínky pro komplexních školení tzv. extrikačních týmů dle doporučení FIA. Tento sdružený výcvik dostal název Motorsport Rescue Camp a podrobnější reportáž najdete
pod jeho názvem v archívu aktualit.

The focus of the Motorsport Rescue Camp is on practicing joint interventions by members of the individual rescue services so that, as a result, everyone routinely functions
as one excellently coordinated team. In ideal training conditions, you can practice, for example, handling a helmet and the mandatory HANS neck protection device, including putting on a fixation neck collar in the open space and only then in the cramped space of the racing car.
Těžiště Motorsport Rescue Campu je v nácviku společných zásahů členů jednotlivých záchranných složek tak,
aby ve výsledku všichni rutinně fungovali jako jeden výtečně sehraný tým. V ideálních školících podmínkách
si lze nacvičit například manipulaci s přilbou a povinným krčním ochranným zařízením HANS včetně nasazení fixačního krčního límce na figurantovi ve volném prostoru
a až následně ve stísněném prostoru závodního vozu.

Thanks to the willingness of some teams to lend racing equipment, crew extrication exercises can be trained
on specific techniques typical for the given discipline: closed racing and competition vehicles (rally), autocross or drifting specials, up to open formula cars.
Díky ochotnému zapůjčení závodní techniky ze strany některých týmů se daří nácvik extrikace posádky trénovat
na konkrétní technice typické pro danou disciplínu: uzavřená vozidla okruhová i soutěžní (rally), autokrosové či driftovací speciály až po otevřené formulové vozy.

Hybrid sports vehicles, which are found mainly in the Rally1 category, or in various cup series races, require a special approach from rescuers. It is necessary to isolate the vehicles before the intervention of the rescuers in order to prevent them from possible electric shock. Zvláštní přístup ze strany záchranářů vyžadují hybridních sportovní vozidla, která se vyskytují především v kategorii Rally1, případně v různých závodech pohárových sérií. Vozidla je nutné před zásahem záchranáři izolovat a zamezit tak jejich případnému úrazu elektrickým proudem.

Fire was and will continue to be the fear of all riders.
The modern design of racing vehicles tries to prevent this danger and in case of its outbreak, one of the automatic fire extinguishing systems is built into them. Practically, however, it only moderates the onset of fire.

The lightweight materials used today, high-octane fuels,
etc. actually promote the spread of fire. That is why such
an emphasis is placed on the knowledge of the effective use of fire extinguishers: As a rule, the trapped crew in a crashed car can only be attended to after its possible fire has been extinguished
Oheň byl a nadále bude postrachem všech jezdců. Moderní konstrukce závodních vozidel se snaží tomuto nebezpečí předcházet a pro případ jeho vypuknutí je v nich vestavěn některý z automatických hasících systémů. Prakticky však jen zmírní náběh požáru.

Dnes používané odlehčené materiály, vysokooktanová paliva atd. totiž šíření ohně naopak podporují. Proto je na znalost efektivního použití hasebních prostředků kladen takový důraz: Zpravidla se lze věnovat v havarovaném voze uvězněné posádce až po uhašení jeho případného požáru.

In order to get to the crew of a wrecked vehicle, rescuers often have to use special mechanical or hydraulic rescue tools to quickly "open" the vehicle. Working with relatively heavy tools requires sufficient training for their routine operation. Throughout the year, the crews continuously train this activity individually at various car scrap yards. Aby se záchranáři dostali k posádce zdemolovaného vozidla, musí často použít speciální mechanické nebo hydraulické vyprošťovací nástroje pro rychlé „otevření“ vozidla. Práce
s poměrně těžkými nástroji vyžaduje dostatečný nácvik
pro jejich rutinní ovládání. Během celého roku tuto činnost posádky průběžně individuálně trénují po různých autovrakovištích.

Due to the very expensive racing equipment, it is a big problem for rescue teams in motorsport to ensure
the necessary training at least on the skeleton of a vehicle with a protective frame. After hours of theory, the rescuers have nothing else to do but gain the necessary experience directly in a sharp intervention after a racing vehicle accident...
Pro záchranné týmy v motorsportu je díky velmi nákladné závodní technice velký problém zajistit potřebný nácvik alespoň na skeletu vozidla s ochranným rámem. Záchranářům pak po hodinách teorie nezbývá nic jiného,
než potřebné zkušenosti nabývat až přímo v ostrém zásahu po nehodě závodního vozidla…

Thanks to the friendly understanding of Škoda Motorsport, whose vehicles are abundantly found on the front rows
of the starting field of national and world competitions,
its staff prepared a workshop for ASR members
on the construction of a racing car and its latest safety features. This "first-hand" information is a huge benefit
to the activities of rescuers in motorsport, even more
so when they can "touch" it directly on the vehicle
and consult directly with the developers on everything necessary.

As part of this collaboration, several members of the rescue team were also able to try out their intervention using rescue tools on the latest model of the Rally2 category competition car, which is a unique form of collaboration even on a global scale.
Díky vstřícnému pochopení Škoda Motorsport,
jehož vozidla se hojně vyskytují na předních příčkách
ve startovním poli národních i světových soutěží, připravili jeho pracovníci pro členy ASR workshop o konstrukci závodního vozu a jeho nejnovějších bezpečnostních prvcích. Tyto informace „z první ruky“ jsou pro činnost záchranářů
v motorsportu obrovským přínosem, o to více, když si je mohou přímo na vozidle „osahat“ a přímo s vývojáři
vše potřebné zkonzultovat.

V rámci této spolupráce si již několik členů záchranného týmu mohlo vyzkoušet také svůj zásah s použitím vyprošťovacích nástrojů na nejnovějším modelu soutěžního vozu kategorie Rally2, což je i ve světovém měřítku unikátní forma spolupráce.

The training usually culminates in a simulated vehicle accident to which emergency responders are called
from the control room as in a real sporting event.
First, they must evaluate the seriousness of the local situation and the conditions of the intervention,
then get to the crew of the damaged vehicle and then treat, stabilize and load them into an ambulance. This happens under the current weather conditions and partly also during the night hours.
Školení obvykle vrcholí simulovanou nehodou vozidla,
ke které jsou přivoláni záchranáři z dispečinku
jako na skutečném sportovním podniku. Nejprve musí vyhodnotit závažnost místní situace a podmínek zásahu,
pak se dostat k posádce poškozeného vozidla a následně
ji ošetřit, stabilizovat a naložit do sanitního vozu.
Děje se tak za aktuálních povětrnostních podmínek
a dílem také v nočních hodinách.

© Media team ASR 2024